Konspekt logopedyczny

 

I. Prowadzący:

Wiek pacjenta: 8 lat

Data: 

 

II. Rozpoznanie logopedyczne:

- hiperpoprawna wymowa

- sygmatyzm właściwy (sigmatismus addentalis i interdentalis)

- lekki tyłozgryz

- pararotacyzm

 

III. Etap terapii

- /r/ jeszcze nie jest utrwalone (jedno- dwuuderzeniowe), zdarza się jeszcze zamiana /r/ - /l/

-seplenienie (zniek. sz. syczącego):

-         przyzębowe (sigmatismus addentalis) ZAWSZE

-         międzyzębowe (sigmatismus interdentalis) SPORADYCZNIE

 

IV. Cele:

- usprawnienie motoryki artykulacyjnej (ćwiczenia mięśni języka, warg, policzków)

- kształtowanie toru oddechowego dla powstania gł. /s/

- usprawnianie słuchu fonemowego jako przygotowanie do poprawnej artykulacji

- zapoznanie się z prawidłową wymową głoski /s/

- wywołanie /s/ (wypróbowanie czterech sposobów)

 

V. Metody:

- demonstracji

- naśladownictwa

- wyjaśniania

- uczulania

 

VI. Pomoce dydaktyczne

- maskotka

- rysunek do kolorowania

- opowiadanie o przygodach Kubusia Puchatka

- kostka, guziki, plansza do gry, obrazki

- kredka

- słomka, rodzynki

- szczoteczki do zębów

- spinacze, sznurek, magnes

- schematy obrazujące układ narządów przy prawidłowym wymawianiu /s/

 

 

VII. Temat: Leśne przygotowania do Bożego Narodzenia Kubusia Puchatka

i innych mieszkańców lasu.

 

1. Przedstawienie bohatera zajęć

- swobodna rozmowa z uczennicą na temat jej znajomości bajki o Kubusiu Puchatku

 

2. Ćwiczenia języka, warg, policzków

a) na podstawie opowiadania

 

Kubuś Puchatek  pomaga Sowie w porządkach bożonarodzeniowych.

NAWIĄZANIE DO TEMATU ZBLIŻAJĄCYCH SIĘ ŚWIĄT

Pomóżmy im także, bawiąc się językiem

 

            Rankiem zaczął padać deszcz ze śniegiem (dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu).

Jest nam zimno, wzdrygamy się i słychać, jak na brzęczą zęby (wypowiadamy: brr).

Mróz maluje na szybach malutkiego sowiego okienka piękne wzory (ruszamy ściągniętymi wargami, rysując w powietrzu wzory). Czuć, że zbliża się Boże Narodzenie.

            Sowa poprosiła, aby Kubuś poszedł rano do młodego lasu i przyniósł do domu śliczną, bardzo wysoką choinkę – aż po czubek drzewa,

w którym mieszkała Sowa (pokazujemy, jak wysokie

 jest drzewko – języczkiem próbujemy dotknąć nosa).

Takie drzewo ma mnóstwo gałęzi – małych i dużych (liczymy gałęzie - dotykamy czubkiem języka wszystkich ząbków po kolei, najpierw górnych , a potem dolnych).

            Sowa zaczęła już robić ozdoby na choinkę – łańcuch z kolorowych kółeczek (pokazujemy łańcuch – wysuwamy język i robimy nim koło, staramy się nie dotykać warg). Teraz robi stożki na końcówki górnych gałązek (na przemian rozciągamy wargi w uśmiechu i układamy je w dzióbek).

Sowa i Kubuś udekorowali ją różnorakimi ozdobami, zostały im cztery bombki. Doszli do wniosku, że należy je zawiesić z tyłu (dotykamy czubkiem języka ostatnich zębów górnych i dolnych).

            Teraz Sowa zaprosiła Kubusia do kuchni, aby pomógł robić jej miodowy sernik. Kubuś aż oblizał się na samą myśl o przysmaku (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

Sowa rozpoczęła czytanie przepisu.

Najpierw do miski (robimy językiem miskę –przód i boki unosimy tak, aby na środku powstało wgłębienie) wsypujemy dwie szklanki mąki i tyle samo cukru (wysuwamy język  z buzi cztery razy, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, zębach i podniebieniu), do tego dodajemy masło (wysuwamy język  z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po dolnej wardze, zębach).

Następnie rozbijamy 4 jajka (otwieramy szeroko buzię i językiem mocno uderzamy cztery razy o jedno miejsce na podniebieniu).

Wszystkie składniki należy teraz wymieszać (obracamy językiem), mocno ucieramy cukier (trzemy językiem po górnych i dolnych krawędziach zębów).

Teraz Sowa dumna z dzieła wsadziła cisto do pieca (zamykamy dokładnie usta).

Ciasto się piecze, po izbie unosi się zapach (wdychamy powietrze nosem, przytrzymujemy w buzi, nadymamy policzki i wolno wypuszczamy ustami).

Kubuś się uśmiecha (odsłaniamy zęby w największym uśmiechu – wargi w bok). Czeka na gotowy wypiek.

            Jednak pani Sowa już robi pierogi (lepimy wargami – wyciągamy usta i spłaszczamy je, pomagamy paluszkami w przytrzymaniu). Ale coś Kubusiowi nie wychodzą te pierogi, powoli zaczęły spadać. Pomóżmy mu układać je na stoliczku (nakładamy górną wargę na dolną i odwrotnie). Ale co to? Kubuś nie wytrzymał zapachów, w brzuchu mu burczało, szybko wybiegł od Sowy i pobiegł w głąb lasu.

 

b) tekturowy parasol z przywiązanymi do niego kropelkami, słomka

- Jednak zaczął podać deszcz, z drzew kapało. Puchatek ubrał palto, wziął  parasol i rozpoczął deszczową zabawę z kroplami deszczu. Szedł przed siebie, dmuchając na opadające z parasola krople. Spróbuj.

ĆWICZENIE Z DMUCHANIEM PRZEZ SŁOMKĘ

 

- Zanim się spostrzegł, ujrzał na drodze małe kaczuszki. Zobacz tylko, jakie są zmartwione. Może, jak pomalujesz je na weselsze kolory, to zmienią swoje miny.

POMALOWANIE TRZECH KACZUSZEK

-Czy kaczuszki zmieniły swoje miny?

 

- Niestety, kaczuszki dalej są smutne. Kubuś postanowił zagrać im na szczoteczce do zębów. Wyjął ją z kieszeni. Spróbuj.

ZŁAPANIE BOKÓW JĘZYKA ZĘBAMI TRZONOWYMI. PRZESUWANIE SZCZOTECZKĄ PO WYSTAJĄCYCH CZĘŚCIACH JĘZYKA.

 

-Spodobała się zabawa maluchom. Teraz Kubuś wyjął głęboko schowane rodzynki, które przez pomyłkę zabrał Sowie. Zaczął się bawić w „Tik-takowy zegar”. Widziałaś taki przedmiot?

-UKŁADANIE NA ŚRODKU CZUBKA JĘZYKA RODZYNKA. POWOLNYM RUCHEM WSUWANIE GO DO BUZI I POŁYKANIE.

-Kubusiowi również spodobała się ta zabawa, aż gwizdnął ze szczęścia. Jeśli potrafisz, to spróbuj.

-GWIZDANIE (można spróbować za H. Rodak, J. Wójtowiczową poprosić o powolne rozciąganie warg i zbliżanie zębów)

*gwizdanie-rozciągnięcie warg-zbliżenie zębów –s-s-s-s.

 

3. Omówienie cechy głoski /s/

- Moniko, czy wiesz, jak wygląda poprawny schemat wymawiania głoski /s/? Zobacz.

-POKAZANIE I OMÓWIENIE SCHEMATÓW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a)                                                                                          b) rentgenogram         palatogram       lingwogram

 

 

c)

 

 

 

 

 

 

-NA TRZECIM SCHEMACIE UCZENNICA MA DORYSOWAĆ STRZAŁKĘ Z GROTEM ZWRÓCONYM W KIERUNKU UŁOŻENIA JĘZYKA

 

4. Wywoływanie głoski /s/. Ćwiczenia przed lustrem.

KAŻDE ĆWICZENIE NAJPIERW DEMONSTRUJĘ

 

a)   odwzorowywanie ułożenia warg, zębów (nie stykają się, tylko zbliżają się do siebie) i języka według schematów

Ułożenie warg typowe dla samogłoski /i/. Polecam długo i mocno wydychać powietrze przy szerokich ustach. (Ale nie może dmuchać, ponieważ wtedy zaokrągli wargi!)

*i – delikatne wypuszczanie powietrza – s....

 

b) sprawdzenie prawidłowego toru wydmuchiwania powietrza poprzez zabawę „Uwaga! Niebezpieczeństwo”

-Kubuś zobaczył na drzewie powoli pełzającego węża. Wiedział, że kurczaczki się przestraszą, więc zaczął delikatnie dmuchać na intruza. Zrób tak samo.

-UCZENNICA DELIKATNIE DMUCHA NA WĘŻA – USTA UŚMIECHNIĘTE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

c)  -To samo ćwiczenie tylko wypowiada /c/ i wydłuża artykulację tak, aby powstało /s/.

KILKAKROTNE POWTÓRZENIE CZYNNOŚCI

 

d) –Mówimy /f/ -wydłużamy. Powoli rozciągamy usta (likwidacja kontaktu dolnej wargi z górnymi zębami), wychodzi /s/.

 

- Co usłyszałaś po wydłużeniu gł. /f/?

- Co usłyszałaś długo wypowiadając głoskę /c/?

 

5. Rymowe obrazki

-Wśród ułożonych rysunków szukasz takich, których nazwy tworzą rym. Najpierw jednak, powiedz, co znajduje się na tych obrazkach. Jeśli nie wiesz, powiem. Po prawidłowym ułożeniu, wypowiadasz pierwszą głoskę nazwy obiekty z ilustracji – oczywiście w nowy sposób, poznany dzisiaj.

 

PARY OBRAZKÓW: łata – sałata, foki – soki, blok – smok, koń – słoń, sok – smok

-Przyklej te obrazki do kartoników.

 

-Kubuś już się niecierpliwi, zapomniałyśmy o nim. Zobacz, co przygotował.

 

-OGLĄDAMY MATERIAŁY UŁOŻONE Z BOKU. PODPOWIADAM, ŻE MOŻNA Z NICH ZROBIĆ JEZIORO I UMIEŚCIĆ W NIM RYBKI.

 

6. Łowienie ryb

-Z GUMKI WYZNACZONA JEST GRANICA JEZIORA, W ŚRODKU ZNAJDUJE SIĘ SZEŚĆ RYBEK. KAŻDA JEST PODPISANA: S, SA, SO, SE, SU, SY

WYŁAWIAMY RYBY I CZYTAMY ICH NAZWY.

 

7. Rozwiązywanie rebusów

-Zapisz rozwiązania. Przeczytaj pierwsze głoski wyrazów, które zapisałaś. Pamiętaj o zasadach poprawnego wypowiadania.

 

8. Syczący wąż

-WYKORZYSTUJEMY WĘŻA Z ĆWICZENIA 4b. ZACZYNAJĄC OD OGONA WĘŻA, PALCEM KIERUJEMY SIĘ PO LINI NA ZEWNĄTRZ, WYPOWIADAJĄC /s/. CHODZI O WYDŁUŻENIE WYPOWIADANEJ GŁOSKI.

 

-Oj! Chyba Puchatek boi się węży. Pograjmy wobec tego w grę planszową, którą same wykonamy.

-Podaję kolorową tekturę, klej „Kropelka”, kolorowe małe rysunki, kostkę, guziki - pionki

 

9. Mistrzowie „eski” – gra planszowa.

 

Reguły: Puchatek wybiegł w pośpiechu z domu Sowy. Jednak minęło sporo czasu od tego momentu, a on zaczął tęsknić (za sernikiem miodowym). Jednak zanim dotrze tam, musi pokonać długą drogę pełną przeszkód.

 

-DROGA WYZNACZONA JEST STRZAŁKAMI, POMIĘDZY KTÓRYMI UKRYŁY SIĘ RYSUNKI LITER, PRZEDMIOTÓW, LUDZI, ZWIERZĄT. OSOBA PRZECHODZĄCA MUSI PRAWIDŁOWO POWIEDZIEĆ PIERWSZĄ GŁOSKĘ TYCH RZECZY.

 

RYSUNKI PRZEDSTAWIAJĄ: słońce, samolot, sowę, soki, sałatę, słonia, smoka, liczbę „sto”, sanki, stół, statek

- Kubuś doszedł do przyjaciółki i nasz czas również się kończy. Jednak ty także otrzymasz wskazówki, dokąd masz dojść i w jaki sposób.

 

10. Wspinaczka po schodach

- POKAZUJĘ I TŁUMACZĘ ZASADY WSPINANIA SIĘ PO SCHODKACH LOGOPEDYCZNYCH. PRZYGOTOWANY NA KOLOROWYM PAPIERZE SCHEMAT WRĘCZAM UCZENNICY.

 

 

 

 

 

 

-W którym miejscu znajdujemy się dzisiaj?

 

11. Podsumowanie

-Jakie zasady muszą być spełnione, aby poprawnie wymawiać /s/?

 

11. ZADANIE DO DOMU

a) Pokoloruj deszczowy obrazek tak, aby jego bohaterowie byli radośni.

b) Ćwicz wymowę głoski /s/ tak, abyś mogła wejść na kolejny stopień naszej drabiny.